Kamalduli remeteség, Majk

A némasági fogadalmat tett szerzetesek 250 évvel ezelőtti életének békéjét találhatja meg a látogató Majkon. Ám nemcsak hangulatában egyedülálló az erdők ölelte, tavak szomszédságában fekvő remeteség, hanem Európa-szerte kuriózumnak számító barokk műemlékegyüttes is egyben, amely tizenhét cellaházból, templomtoronyból és kolostorból áll.

Tisztelt Látogatóink!

Értesítjük Önöket, hogy elindult a Forster Központ új hivatalos honlapja: www.forsterkozpont.hu – ahol ezentúl tájékozódhatnak minden, az intézménnyel, annak működésével kapcsolatos hírről, információról, beleértve helyszíneink megtekinthetőségének feltételeit, továbbá az aktuális rendezvényeket is. Ugyanakkor tájékoztatjuk Önöket, hogy ez a weboldal nem frissül, és hamarosan megszűnik.

Kérjük, hogy az ezzel a műemléki helyszínnel kapcsolatos információkért szíveskedjenek továbbkattintani erre a hivatkozásra:

A majki kamalduli remeteség a Forster Központ új honlapján >>>

KÖZLEMÉNY

FIGYELEM! 2014. ÁPRILIS 1-TŐL az eddigi szokással ellentétben a majki remeteség is  - hasonlóan a többi múzeális intézmények gyakorlatához - hétfőnként zárva lesz. Ünnepnapokon nyitva tartunk! Kérjük rendelkezésünk szíves tudomásul vételét!

Történet

1733-ban a vidék birtokosa, Esterházy József alapította a kamalduli remeteséget, melynek 1200 holdas pusztát, tavakat és malmokat is adományozott. A szabadságharcot lezáró, 1711-es szatmári békét követően a Rákóczihoz hű, dunántúli nemesi családok adományaiból épült a némaságot fogadó kamalduli szerzetesrend majki remetesége a hallgatás szimbólumaként, mely az ellenállás egyik utolsó lehetősége volt a Rákóczi-szabadságharcot követően.

Az épületegyüttes megtervezésével Esterházy József a neves osztrák barokk építészt, Franz Anton Pilgramot (1699-1761) bízta meg. A remeteség épületei által körülfogott templom alapjait 1753-ban tették le, és az alapkővel együtt a hallgatás jelképeként egy halat is elhelyeztek. Pilgram koncepciója nem valósulhatott meg maradéktalanul: az 1770-ben befejeződött építkezés során az eredetileg tervezett húsz remetelakból csak tizenhét készült el. A házak magyar arisztokrata családok adományaiból épültek, donációjukat a lakok főhomlokzatán elhelyezett címerük jelzi.

Erdei  kolostor

majk/Majk rekeft 1_medium.jpgA konventépületben (más néven foresteria = 'erdei kolostor') kapott helyet többek között a remeteség felügyelőjének (prior) és az átutazó vendégeknek a szállása, az alapító kegyúr lakosztálya, a laikusok számára is igénybe vehető vendégfogadó, valamint a refektórium (a közös ebédlőterem), a könyvtár, a levéltár, a gyógyszertár.
A hajdani refektórium és kis előterének csodálatos freskóit Vogel Gergely oltár- és freskófestő készítette 1760 körül. A 27 kép (ebből három az előcsarnok szupraportáiban) Romuáld életéből és a rend történetéből vett, valamint az államalapítással kapcsolatos jeleneteket, magyar szent királyokat, szenteket és az Utolsó Vacsora jelenetét ábrázolja. Az épület a szárnyak által körülzárt díszudvarral és szobordíszes kerítéssel csatlakozik a remeteség cellaházaiból álló épületegyütteséhez, a clausurahoz.

Majkpuszta

majk/Majk to 1_medium.jpgA Vértes-hegység északi részén fekvő Majk területét az Árpád-korban a Csák nemzetség kapta meg királyi adománybirtokként. Első okleveles említése 1235-ből való, amikor is a veszprémi esperességhez tartozó fiókegyházként említik. Okleveles adatok igazolják azt is, hogy már 1252 előtt fenn állt a majki premontrei prépostság, amelynek a patrónusa a Nagyboldogasszony volt.

Az évszázadok során többször gazdát cserélt Majk területe és maga a prépostság is, amely a 16. század első felében a Vértes falvainak nagy részét feldúló, felégető, portyázó török csapatok útvonalába esett.

1727-ben gróf Esterházy József országbíró, Komárom megye főispánja vásárolta meg az 1200 hold területű, szántóföldből, szőlőből, rétből, legelőből, erdőből, halastóból, három malomból és a volt premontrei kolostor és templom romjaiból álló Majkpuszta területét. Ő volt az, aki majki birtokát 1733-ban a kamalduli szerzetesrendnek adományozta a remeteség megépítéséhez.

Környék

A majki kamalduli remeteség előzménye a mai épületegyüttestől dél-keletre felépített Nagyboldogasszony premontrei prépostság volt, amely a török idők alatt elnéptelenedett és romossá vált. A tó feletti dombon áll az 1736 és 1757 között épült Celli Mária-kápolna, mely korábban megépült, mint a remeteség temploma: a remeték oda jártak imádkozni, amíg nem volt saját templomuk.

Később a nők használták, akik nem léphettek be a kolostor területére. Terveit Franz Anton Pilgram készítette. A csehsüveg-boltozattal fedett téglalap alaprajzú hajóhoz kis szentély csatlakozik, bejáratához eredetileg huszonegy márványlépcső vezetett. Homlokzati záróköveit Mess János György faragta. Freskóiból 1910-ben már csak a bejárat feletti, valószínűleg Maulbertsch festette Madonna-kép látszott. Az oltár felett eredetileg Immaculata szobor állt, amely valószínűleg azonos a ma, a felsőgallai Szűz Mária templomban található szoborral.

Múzeumi működési engedély

Gyógyító hagyományaink

NKA logóSzakmai beszámoló a Natura 2009-en megnyílt kiállításról, melynek támogatója a Nemzeti Kulturális Alap.

Látogatói kommentárok

Csörgöl Enikő
2012 okt. 25 - 11:46

Kedves Idegenvezető Hölgy, kedves Recepciós Hölgy! A tegnapi nap folyamán kivételes élményben volt részünk a Remeteség látogatásakor, a hely szelleme, a rendkívüli energia, ami hatott ránk,a kedves emberi fogadtatás,a levendulaillat átható ereje,a kézműves csoki… szóval köszönjük szépen a különleges élményt, nem utolsósorban a kis kártyaüzenetet - \“Olyan gond nincs, amely ne hozna kezében ajándékot neked.\” - mindezek hatására biztosan visszatérünk, reményeim szerint a meditálócsoporttal együtt. Munkájukhoz további sok erőt és szeretetenergiát kívánok! Tisztelettel és köszönettel: Csörgöl Enikő (Bicske)

Bence Tamásné
2012 szep. 28 - 16:49

Két évvel ezelőtt voltam először ezen a csodás helyen, azóta minden
barátomat és ismerősömet arra kapacitálom hogy ez az a hely, amit nem szabad kihagyni.
Valami különleges érzés fogott el, amikor a falak között nézelődtünk.
Mindenkinek csak ajánlani tudom.
üdv.katuci
upon43

Vöröshái Dominik
2012 jún. 04 - 20:45

Még csak 13 éves vagyok,de eddig ilyen szép helyen még sosem jártam.Köszönet Tanáromnak!!!!!!!!!!!!

sanci7
2012 máj. 23 - 11:08

gyönyörű a műemlékeggyuttes

zsadarozsnyi kevin
2012 máj. 21 - 11:27

joh a majk

Kacz Ferenc
2010 júl. 25 - 12:10

Majkon születtem gyerekkorom legszebb 22 évét éltem ezen a csendes vidéken . Gondolatban bejárom az egész területet . Sajnos már nincs meg a szülői házunk . A házsor 4 lakásból állt mellette a borjúnevelő istálló hosszú sorban . A ház ablakai a majki tóra néztek . Mögötte a csákvári út húzódott . Nyáron fürdőnadrág és irány a tó lubickolni a vízben . Apró szemű homokos alja volt és partja is a tónak .
Télen befagyott korcsolyát fel és csúszkáltunk . Tél végén az erdő alja fehérlett a hóvirágtól , máskor meg a kakasvirág a világ összes színeit mutatta . A kastély vadászterme iskolaként működött . Ide jártam fa ládából fogantyúval felszerelt iskolatáskával . Benne palatábla kréta ceruza radír és irka füzet . Télen szánkó is volt a táskám . A kastély volt betonútépítő vállalat szálláshelye majd úttörők nyári tábora kertész-mezőgazdasági szak vagy szakközépiskola . oh oh feripapa6109

rzap
2010 ápr. 10 - 20:30

Csodás ott lenni, jó levegő kellemes környezet.
A remeteség kertje is gyönyörű, gratulálok a kertésznek.

Üdvözlettel Bakonyszentkirályról

Nemcsényiék

Galba Irén
2010 feb. 02 - 12:34

2009.október 20-án buszos kirándulásunk keretében megtekintettük ezt a csodálatos helyet. A csend, a béke, a nyugalom szigete. Köszönöm a szervezőknek, hogy mi, a Bakonyból érkezett látogatók ilyen gazdag élménnyel térhettünk haza.
Bakonybéli Nyugdíjas Klub

Fábián Erzsébet
2009 okt. 02 - 10:27

A napokban látogattunk el erre csodálatos helyre. Azóta is érzem azt a békét magamban, amit ott kaptam. Örülök, hogy láthattam ezt a helyet. Igaz eddig még csak nem is hallottam arról, hogy létezik, de megfogadtam, hogy újra el fogok látogatni ide. Köszönöm, hogy itt lehettem.

Hegedűs Zoltán
2009 szep. 30 - 13:54

Én nem csak látogatóként jártam itt.13 éves koromig, megtapasztaltam a szépségét,mivel ott laktunk.Még ma is a szívem csücske!!

2009 jún. 04 - 11:03

Köszönöm , hogy olvashattam ezt a web oldalt, mert ez ma a második megerősítés, hogy el kell mennem mielőbb erre a helyre…..Mikor ellátogatunk egy-egy régi időkből származó településre….idő-utazunk…csak rohanó világunkban észre sem vesszük….ÁTUTAZÓK vagyunk…mindannyian grin...Mindenkinek kívánok sok sok életélményt grin

bakprim
2008 dec. 31 - 2:57

Talán egy hete járhattunk Majkon.A kastély udvarába már nem tudtunk bemenni, mivel már elég későn érkeztünk.Nagyon gyönyörű hely.Valójában sok mindent hallotam már erről a helyről,pl.:itt húzódik a hármas Szent György vonal,ha jól tudom.Voltam a Celli Mária kápolnánál is.Különös volt…szeretném, ha valaki elmesélné nekem milyen rejtély történt itt. Nagyon érdekelne és fontos lenne számomra.

Gibáné Rácz Mária
2008 nov. 02 - 21:05

Ma délután voltunk-néhány év kihagyás után- megint Majkon. Mi már azóta járunk oda kirándulni- a kedvencünk: Vérteskozma, a “mesefalunk”, Várgesztes és a többi csodás vértesi táj- mikor még a szerzetesházak romosak voltak, láttuk, hogy szépen rendbe hozták az épületeket, a tornyot újjáépítették…ott nőttek fel a gyerekeink, az akkor még nem lezárt parkban szoktunk ibolyázni tavasszal, ősszel meg csodálni a szines erdőket… Tele vagyunk érzésekkel, ha csak rágondolunk, ott járunk…Ma megint egy időre feltöltődtünk. Köszönjük!!!! Sok sikert, sok csendet, békét kedvelő embert, látogatót kívánunk!!!

Név:

Email:

URL:

Jegyezz meg!

Értesítsen, ha újabb kommentár érkezik!

Írja be az alábbi képen látható szöveget: